Allmänna affärsvillkor

1. Ingående av kontraktet

1.1 Genom registrering erbjuder kunden arrangören ett bindande avtal. Detta erbjudande baseras på projektbeskrivningarna och den ytterligare information som tillhandahålls av arrangören för respektive resa. Genom att boka resan accepterar kunden arrangörens allmänna villkor.

1.2 Anmälan måste göras skriftligen på arrangörens formulär. För internetbokningar bekräftar arrangören mottagandet av anmälan elektroniskt. Denna bekräftelse på mottagandet utgör inte en bekräftelse på godkännande av bokningsordern.

1.3 Kunden registrerar sig även för alla medresenärer som anges i registreringen, för vilkas avtalsförpliktelser kunden ansvarar för sina egna förpliktelser, förutsatt att han har åtagit sig denna skyldighet genom uttrycklig och separat förklaring.

1.4 Avtalet ingås vid mottagandet av arrangörens godkännandeförklaring. Det kräver ingen specifik form. Vid eller omedelbart efter avtalets ingående kommer arrangören att skicka en skriftlig resebekräftelse till kunden. Kunden är inte skyldig att göra detta om bokningen görs av kunden mindre än 14 arbetsdagar före resans början.

1.5 Om innehållet i resebekräftelsen avviker från innehållet i registreringen, utgör detta ett nytt erbjudande från arrangören, som arrangören är bunden till under en period av 10 dagar. Kontraktet ingås på grundval av detta nya erbjudande om kunden tillkännager arrangörens godkännande genom uttrycklig förklaring, deposition eller slutbetalning inom bindningstiden.

2. Betalning

2.1 Eventuell tecknad försäkring och en deposition på 50 % av kostnadsbidraget ska betalas inom två veckor från mottagandet av bokningsbekräftelsen och betalas via banköverföring. Handpenningen tar hänsyn till de höga förskottskostnaderna. Återstående kostnadsbidrag betalas endast om det är säkert att resan kommer att genomföras som bokad. Resterande betalning ska betalas 8 veckor före resans början.

2.2 Om kunden inte gör handpenningen och/eller slutbetalningen i enlighet med överenskomna betalningsförfallodagar, har arrangören rätt att frånträda avtalet efter att ha utfärdat en påminnelse med tidsfrist samt att debitera kunden med avbeställningskostnader i i enlighet med avsnitt 5.2 mening 2 till 5.5. 2.3 Resehandlingarna skapas efter full betalning och skickas av arrangören cirka 10 dagar före resans början.

3. Ändringar av resetjänster

3.1 Ändringar eller avvikelser från väsentliga resetjänster från det avtalade innehållet i avtalet, som blir nödvändiga efter avtalets ingående och före resans början och som inte har åstadkommits av arrangören i ond tro, är endast tillåtna om ändringarna eller avvikelser är inte signifikanta och påverkar inte den övergripande utformningen av turen påverkar inte den bokade resan.

3.2 Eventuella garantianspråk förblir opåverkade om de ändrade tjänsterna har defekter.

3.3 Arrangören är skyldig att omedelbart informera kunden om alla väsentliga ändringar eller avvikelser i tjänster på ett hållbart datamedium. Vid behov kommer han att erbjuda kunden en gratis ombokning eller en gratis avbokning.

3.4 Vid en väsentlig förändring kommer arrangören att informera kunden om ändringarna och sätta en rimlig tidsfrist för godkännande. Kunden har rätt att acceptera ändringarna inom denna period eller att kostnadsfritt frånträda avtalet eller begära deltagande i en ersättningsresa, om den erbjuds. Om kunden inte svarar på den av arrangören meddelade ändringen eller inte svarar inom utsatt tid, anses den aviserade ändringen ha godkänts. Kunden ska informeras om detta.

4. Prisanpassning

Arrangören förbehåller sig rätten att ändra det pris som avtalats i avtalet enligt följande vid en ökning av transportkostnader eller avgifter för vissa tjänster såsom hamn- eller flygplatsavgifter eller en ändring av de växelkurser som gäller för den aktuella resan.

4.1 Om de transportkostnader som existerade vid tidpunkten för avtalets ingående, i synnerhet bränslekostnaderna, ökar, kan arrangören öka kostnadsbidraget enligt följande beräkning: a) Om det sker en höjning baserat på plats kan arrangören kräva höjningsbeloppet av resenären. b) I övriga fall delas de extra transportkostnader som transportföretaget kräver per transportmedel med antalet sittplatser i det avtalade transportmedlet. Arrangören kan kräva den resulterande höjningen för den enskilda sittplatsen av resenären.

4.2 Om de skatter som finns vid avtalets ingående, såsom hamn- eller flygplatsavgifter, höjs av arrangören, kan kostnadsbidraget höjas med motsvarande, pro rata belopp.

4.3 Om växelkurserna ändras efter att avtalet ingåtts kan kostnadsbidraget höjas i den mån resan blivit dyrare för arrangören.

4.4 En höjning är endast tillåten om kunden informeras senast 20 dagar före resans början och omständigheterna som leder till höjningen inte inträffade innan avtalet slöts och inte var förutsebara för arrangören när avtalet slöts.

4.5 Arrangören är skyldig att medge kunden nedsättning av kostnadsbidraget på dennes begäran om och i den mån de priser, tullar eller växelkurser som nämns i 4.1.a) och b) har ändrats efter avtalets ingående och före resans start och detta resulterar i lägre kostnader för arrangören leder. Om kunden har betalat mer än det skyldiga beloppet ska det överskjutande beloppet återbetalas av arrangören. Arrangören får dock dra av de administrativa utgifter som faktiskt uppstått från det tilläggsbelopp som ska ersättas. På kundens begäran måste arrangören tillhandahålla bevis på storleken på de administrativa utgifterna.

4.6 Vid prishöjningar på mer än 8 % gäller i enlighet med punkt 3.4.

5. Avbokning av kunden, ombokning, ersättare

5.1 Kunden kan avbryta resan när som helst innan resans början. Det avgörande är mottagandet av förklaringen om frånträde av arrangören. Kunden rekommenderas att skriftligen deklarera avbokningen.

5.2 Om deltagaren frånträder avtalet eller inte påbörjar resan förlorar arrangören sin rätt till kostnadsbidraget. Bokningar kan avbokas kostnadsfritt fram till den 31:a dagen före resans början. Individuellt begärda flygbokningar, i synnerhet flygresor som skapas specifikt för enskilda grupper, är undantagna från denna kostnadsfria avbokning. I alla andra fall kan arrangören kräva ersättning för gjorda researrangemang och för sina utgifter (ersättning) istället för kostnadsbidraget, förutsatt att uttaget inte är hans ansvar eller inga oundvikliga, extraordinära omständigheter inträffar på destinationen eller i dess omedelbara närhet som skulle påverka evenemanget avsevärt påverka genomförandet av paketresan. Vid beräkningen av ersättningen ska man ta hänsyn till sparade utgifter och i regel eventuell annan användning av resetjänsterna.

5.3 Arrangören kan göra detta anspråk på ersättning till ett schablonbelopp baserat på närhet av tidpunkten för utträde till den avtalsenliga starten av resan i en procentandel av kostnadsbidraget, med hänsyn tagen till följande struktur. Standardavgifter: Avbokning fram till 61 dagar före resans start (såvida det inte sker en fri avbokning enligt 5.2): 25 % av kostnadsbidraget Avbokning från 40 dagar före resans start: 50 % av kostnadsbidraget, Avbokning från 15 dagar före resans start: 80 % av kostnadsbidraget, på avresedagen eller utebliven resa 90 % av kostnadsbidraget. På kundens begäran är arrangören skyldig att motivera ersättningens storlek. Det står resenären fritt att bevisa för arrangören att han eller hon inte har lidit någon skada eller har lidit betydligt mindre skada än det schablonbelopp som han eller hon begärt. Arrangören förbehåller sig rätten att kräva särskild ersättning i avvikelse från ovanstående schablonbelopp. I detta fall är arrangören skyldig att specifikt kvantifiera och styrka den begärda ersättningen med hänsyn till de insparade utgifterna och eventuell annan användning av resetjänsten.

5.4 Om det på begäran av kunden efter bokning av resan för ett datum som ligger inom projektbeskrivningens tidsram görs ändringar i resedatum, resmål, resans början, boendet, typ av transport eller redovisat antal deltagare (ombokning), kan arrangören ta ut en ombokningsavgift per resenär om följande tidsfrister hålls.

5.5 Bokningar kan ombokas kostnadsfritt till ett annat datum eller destination fram till den 31:a dagen före resans början. Individuellt begärda flygbokningar är undantagna, särskilt flygresor som skapas specifikt för enskilda grupper. Om ombokningsbegäran görs senare än 30 dagar före resans början och ombokningen fortfarande är möjlig, kan arrangören kräva att handläggningen genomförs genom nyregistrering och samtidig utträde under villkoren enligt punkterna 5.2 och 5.3.

5.6 Resenären kan inte kräva att tredje part övertar rättigheterna och skyldigheterna enligt avtalet i stället för honom. Arrangören kan dock på eget initiativ samtycka till att en tredje part ingår i reseavtalet. För ombokningen debiteras de merkostnader som faktiskt ådras av arrangören samt eventuella extra kostnader som ska betalas till tjänsteleverantörer (t.ex. flygbolag, färjor, etc.) för ombokningen. Om tredje part ingår avtalet är han och resenären solidariskt ansvariga gentemot arrangören för kostnadsbidraget och de merkostnader som uppstår vid tredje mans inträde.

6. Avboking av arragören

Arrangören kan frånträda avtalet före resans början i följande fall:

6.1 Upp till 20 dagar före resans start: Om det annonserade lägsta antalet deltagare inte uppnås (se respektive programmeddelande) och senast upp till 4 veckor innan resans start, om ett lägsta antal deltagare anges i projektbeskrivningen för motsvarande resa. I vilket fall som helst är arrangören skyldig att informera kunden omedelbart efter det att villkoret för att resan inte uppfyllts har inträffat och att omedelbart sända honom ångerförklaringen.

6.2 Omedelbart efter att ha fått kännedom om orsaken till återkallelse om arrangören är förhindrad att fullgöra avtalet på grund av oundvikliga, extraordinära omständigheter. I detta fall kommer förklaringen om tillbakadragande att göras.

6.3 Vid avbokning från arrangörens sida får kunden omedelbart återbetalning av erlagt kostnadsbidrag. 6.4 Utan att iaktta en deadline Arrangören förväntar sig att resenären respekterar värdlandets seder, seder och lagar. Om resenären, trots förvarning, stör resan så allvarligt eller bryter mot avtalsbestämmelserna eller gällande lagar att ytterligare deltagande i resan är orimligt, kan arrangören utesluta resenären från den fortsatta resan. En förvarning är onödig om resenärens missförhållanden är så allvarliga att omedelbar uppsägning av avtalet är brådskande. Detta är särskilt fallet om en upprepad incident skulle äventyra andra resenärer eller anställda eller kränka deras rättigheter (t.ex. konsumtion av illegala droger, våld, diskriminerande beteende, riktad mobbning, sexuella trakasserier). Vid behov kommer arrangören att ge åldersanpassat stöd vid transport av resenären tillbaka. Eventuella extra kostnader till följd av reseuteslutningen kommer att bäras av resenären. Dessutom behåller arrangören rätten till kostnadsbidraget. Uttag utan iakttagande av tidsfrist är också tillåtet om resan är beroende av godkännande av offentliga medel, bidrag, donationer eller andra tredjemansmedel och kunden har informerat kunden om detta i annonsen eller på annat sätt innan avtalet ingås.

Arrangörens avtalsrättsliga ansvar för skador som inte är kroppsskada och som inte orsakats oskyldigt är begränsat till tre gånger kostnadsbidraget. Eventuella anspråk som kan gå utöver detta enligt internationella avtal eller rättsliga regler baserade på sådana avtal förblir opåverkade av begränsningen.

8. Skyldighet att samarbeta

8.1 Resenären är skyldig att samarbeta vid tjänsteavbrott inom ramen för lagbestämmelserna och att undvika eller minimera eventuella skador.

8.2 Resenären är särskilt skyldig att omedelbart rapportera sina klagomål till den lokala reseledaren. Detta ansvarar för korrigerande åtgärder, om möjligt. Om resenären skyldigt underlåter att anmäla ett fel och arrangören av denna anledning inte kan avhjälpa situationen, kan resenären inte göra gällande krav på nedsättning eller ersättning.

9. Pass, visum och hälsokrav

9.1 Arrangören kommer att informera kunden om bestämmelserna i pass, visum och hälsobestämmelser innan avtalet ingås och om eventuella ändringar av dessa innan resans början. Det förutsätts att det inte finns några speciella egenskaper för kunden och eventuella medresenärer (t.ex. dubbel nationalitet, statslöshet).

9.2 Resenären ansvarar för att skaffa och medföra nödvändiga resedokument, eventuella nödvändiga vaccinationer och efterlevnad av tull- och valutabestämmelser. Eventuella nackdelar till följd av att dessa regler inte följs, till exempel betalning av avbokningskostnader, kommer att bäras av kunden. Detta gäller inte om arrangören är skyldig att inte lämna tillräckliga eller felaktiga uppgifter.

9.3 Arrangören är inte ansvarig för att respektive diplomatisk beskickning utfärdar och erhåller nödvändiga visum i tid om resenären har gett arrangören i uppdrag att skaffa dem, såvida inte arrangören har brutit mot sina egna skyldigheter.

10. Bagagetransport

Bagage kommer att transporteras i den utsträckning som finns tillgängliga för resan. Det innebär max en resväska och ett handbagage per person som vardera väger upp till 25 kg. Avvikelser kräver arrangörens förhandsgodkännande. Bagage och andra föremål som tas med måste övervakas av resedeltagaren vid byte.

11. Jurisdiktionsort

11.1 Resenären kan endast stämma arrangören vid dess huvudkontor.

11.2 Resenärens vistelseort är avgörande för eventuella rättsliga åtgärder som arrangören väckt mot resenären. För stämningar mot kunder eller avtalspartner till arrangören som är handlare, juridiska personer enligt offentlig eller privat rätt eller personer som har sin hemvist eller hemvist utomlands eller vars hemvist eller hemvist inte är känt vid tidpunkten för talan, platsen för jurisdiktionen är: var arrangören är överenskommen.

12. Undantag

Ovanstående bestämmelser gäller inte, a) om och i den mån avtalsmässigt icke-bindande bestämmelser i internationella överenskommelser som gäller avtalet mellan resenären och arrangören leder till något annat till förmån för kunden eller b) om och i den mån icke-obligatoriska bestämmelser som gäller för avtalet i det EU-medlemsland som kunden tillhör är förmånligare för kunden än följande bestämmelser eller motsvarande tyska bestämmelser.

13. Ogiltighet av enskilda bestämmelser

Ogiltigheten av enskilda bestämmelser i avtalet leder inte till att hela avtalet är ogiltigt.

All information är från och med december 2023.

Ungdomsfriheten

Nach oben scrollen